طرز تهیه سوپ دوغ آسان با برنج / خوشمزه و خانگی
نوشته شده توسط : نت نیوز


آش دوغ یکی از غذاهای سنتی و محلی ایران است این آش در مناطق مختلف مانند اردبیل، کردستان، همدان و شیراز روش پخت متفاوتی دارد. این سوپ از لوبیا و انواع سبزیجات تهیه می شود و با افزودن دوغ طعمی متمایز و دلچسب به دست می آورد که بسیار مقوی است.

خمیر آش به عنوان ناهار در مناطق کردنشین شب سیزدهم تهیه می شود. البته به غیر از ناهار به عنوان میان وعده و حتی پیش غذا نیز استفاده می شود. تهیه این سوپ ساده و آسان است و زمان زیادی نیاز ندارد. در ادامه این مقاله  کارمادیو  طرز تهیه دوغ را به بهترین شکل ممکن به شما خواهیم گفت. ما را دنبال کنید

سوپ دوغ

همانطور که گفتیم سوپ کره در مناطق مختلف به روش های مختلفی طبخ می شود. مثلاً در برخی شهرهای شمالی از قبل رقیق شده و در مناطق دیگر غلظت آن بیشتر است.

زمان آماده سازی: 120 دقیقه

زمان آماده سازی: 60 دقیقه

مواد لازم برای تهیه یک سوپ ساده دوغ برنج است

1 فنجان برنج

150 گرم نخود

200 گرم سبزیجات پخته (گیاه، شوید و تره فرنگی)

2 لیتر دوغ ترش

سیر داغ و پیاز داغ برای تزیین به میزان لازم

ادویه (نمک، فلفل سیاه) به میزان لازم

طرز تهیه سوپ شیر

بخش اول

در مرحله اول باید نخودها را چند ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چندین بار آب آن را عوض کنید تا ورم آن برطرف شود. با آب سرد بشویید و با آب کمی روی آتش بگذارید تا بپزد.

صحنه دوم

۲ فنجان آب و یک قاشق چایخوری نمک را در قابلمه مناسبی بریزید و روی آتش بگذارید. حرارت باید زیاد باشد تا آب برنج بجوشد. سپس برنج تمیز و شسته شده را داخل آن بریزید.

سطح سوم

سبزیجات را بشویید و با احتیاط بخورید. برای خوش رنگ شدن آبگوشت می توانید مقداری نمک به آنها اضافه کنید.

سطح چهارم

وقتی برنج نرم شد، نخود و سبزیجات خرد شده را اضافه کنید.

گوز خدا

حدود نیم ساعت بعد از پختن سبزی، شیر را کم کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا یکدست شود. درب قابلمه را نبندید چون شیر را منجمد می کند.

مرحله 6

15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا خاکستر ته نشین شود.

مقام هفتم

در پایان پخت ادویه ها (نمک و فلفل) را اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

آخرین مرحله

روی سوپ را با پیاز داغ، سیر داغ و نان داغ تزیین کنید. شیر شما آماده و آماده نوشیدن است. این غذا برای چهار نفر کافی است.

نکات مهم در تهیه سوپ دوغ

برای تهیه سوپ دوغ مناسب برای مهمانی ها و مجالس بهتر است از دوغ محلی و در صورت عدم امکان تهیه دوغ محلی از دوغ پاستوریزه بدون گاز استفاده کنید. دوغ باید کمی ترش باشد.

در صورت تمایل می توانید از گوشت نیز در سوپ استفاده کنید. 300 گرم گوشت خوک انتخاب خوبی برای این کار است.

وجود کره و سیر در این سوپ باعث کاهش فشار خون می شود. به همین دلیل اغلب بعد از خوردن سوپ با نوشیدنی های شیرین یا غذاهای گرم مانند برنج خشک، خرما و ... سرو می شود. برای خنک شدن غذا می توانید از فلفل قرمز و سیاه در غذا استفاده کنید.

ضخامت سوپ به خود شما بستگی دارد و به مقدار دوغ بستگی دارد. هرچه دوغ بیشتری استفاده کنید، سوپ دوغ رقیق‌تر می‌شود.

استفاده از ادویه ها و چاشنی های رنگی توصیه نمی شود، زیرا رنگ این سوپ عمدتا سفید است.

برنج استفاده شده باید از ایران باشد. سبوس برنج نیز گزینه بسیار خوبی است. اگر برنج ندارید، آرد بلغور گندم را جایگزین کنید.

همه سبزیجات یعنی گشنیز، شوید و تره فرنگی باید یک اندازه باشند. البته می توانید به جای آن از برگ سیر و اسفناج نیز استفاده کنید. از افزودن جعفری خودداری کنید زیرا طعم غذا را تغییر می دهد.

بهتر است حبوبات را در قابلمه بریزید و وقتی نیم پز شد سبزیجات را اضافه کنید. با این کار حبوبات بهتر می پزند و سبزیجات خاصیت خود را از دست نمی دهند.

همچنین می توانید نخود را با ذرت و لوبیا جایگزین کنید.

اگر مشکلات کلیوی دارید باید در مصرف سبزیجات احتیاط کنید.

برای جلوگیری از شکستن دوغ باید مدام هم بزنید و در صورت لزوم یک تخم مرغ اضافه کنید.

سوپ دوغ یک غذای مقوی است و به همین دلیل یکی از غذاهای اصلی نیز محسوب می شود. این سوپ حاوی کلسیم، پروتئین و ویتامین های گروه B است، وجود دوغ در این سوپ از پوکی استخوان جلوگیری می کند، از سرطان جلوگیری می کند، پوست را جوان می کند، قد افراد در سن رشد را افزایش می دهد، رشد مو و ناخن را تقویت می کند و انرژی می دهد.

نخود خاکستر مس، پتاسیم و آهن بدن را تامین می کند و تاثیر مثبتی بر کنترل فشار خون دارد. خوردن سوپ شیر کلسترول را کاهش می دهد و به دلیل داشتن فیبر زیاد به رفع یبوست، بهبود حرکت روده و هضم غذا نیز کمک می کند. این غذا برای افراد دیابتی نیز مناسب است.

نتیجه

در این مطلب از آشپزی،  طرز تهیه آش داگ مجلسی را به همراه نکات مهم و طلایی از ویژگی های این غذا به طور کامل توضیح داده ایم. می توانید این سوپ را در روزهای سرد آینده تهیه و میل کنید. اگر علاقه مند به تهیه سوپ های مختلف هستید مقاله طرز تهیه سوپ کلم را از دست ندهید.





:: بازدید از این مطلب : 3264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: