آزمایش neutrophils چیست؟ تفسیر نوتروفیل در آزمایش خون
نوشته شده توسط : نت نیوز

نوتروفیل نوعی گلبول سفید (wbc) است. آزمایش مرتبط با سیستم ایمنی بدن است و به راحتی، انواع عفونت در بدن را تشخیص می‌دهد. در واقع neutrophils بخشی از گلبول‌های سفید به شمار می‌روند که عدم تعادل آن باعث واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود‌. البته گلبول‌های سفید انواع بسیار مختلفی دارند که نوتروفیل ها از فراوان‌ترین نوع آن‌ها به شمار می‌رود. هم‌اکنون که وارد این مقاله شده‌اید احتمالاً برای شما این سؤال ایجاد شده که نوتروفیلیا چیست؟ نوتروفیلیا به افزایش تعداد نوتروفیل های خونی گفته می‌شود. نوتروفیل در اکثر مواقع ناشی از عفونت فعال در بدن مانند عفونت آبسه و پنومونی و در مواردی نادری نیز سرطان خون است. همچنین شما عزیزان باید دقت کنید که شکستگی استخوان، سوختگی، آپاندیس و جراحت و همچنین حمله قلبی از سایر عواملی هست که باعث ایجاد بروز نوتروفیل‌ها در بدن می‌شود.

 

میزان طبیعی neutrophils در آزمایش خون
البته دقت کنید که محدوده‌های ذکرشده در اینجا با میکرولیتر اندازه‌گیری شده و به صورت تقریبی هستند.

نوزاد تازه متولد شده: 13 تا 38 هزار سلول در هر میلی‌لیتر مکعب از خون
نوزاد دو هفته‌ای: 5 تا 20 هزار سلول در هر میلی‌لیتر مکعب از خون
بزرگسالان: 4500 تا 11 هزار سلول در هر میلی‌لیتر مکعب از خون
زنان باردار (سه ماهه دوم): 5800 تا 13200 سلول در هر میلی‌لیتر مکعب از خون

به طور کلی محدوده طبیعی نوتروفیل‌ها در بدن، بین 1500 تا 7000 سلول در هر میلی‌لیتر مکعب از خون است.

میزان نرمال نوتروفیل در بارداری
نسبت به تغییراتی که در بدن مادر در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، میزان نوتروفیل تغییر می‌کند. در این دوران تعداد آن‌ها به میزان ۱۳۲۰۰ واحد میکرولیتر افزایش می‌یابد.جوان ایرانی (irjavan.com)

دقت کنید که افزایش نوتروفیل در این دوران بسیار طبیعی است‌. درواقع افزایش گلبول‌های سفید نیز به دلیل افزایش نوتروفیل است. شما نباید از این قضیه نگران شوید، مطمئن باشید که پس از زایمان میزان گلبول‌های سفید کاهش پیداکرده و میزان آن به حد طبیعی می‌رسد.

 

به‌طورکلی سطح نرمال یا طبیعی گلبول سفید خونی نوتروفیل در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شود:

سطح نرمال نوتروفیل در بانوان باردار در سه‌ماهه نخست: بین ۵۸۰۰ تا ۱۳۲۰۰ میلی‌متر مکعب است.
سطح نرمال نوتروفیل در نوزادان: بین ۱۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰۰ در هر میکرو لیتر.
سطح نرمال نوتروفیل در نوزاد ۱۴ روزه: بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ در هر میکرو لیتر.
سطح نرمال نوتروفیل در افراد بالغ: بین ۴۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ در هر میلی‌متر مکعب.

علت بالا بودن نوتروفیل در آزمایش خون


هرچند علت بالا بودن نوتروفیل در آزمایش خون ممکن است به دلیل جراحی و عفونت فعال در بدن باشد، اما دلایل دیگری وجود دارد که باعث افزایش این مقدار می‌شود که در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی بررسی می‌کنیم:

ابتلا به بیماری التهاب روده
اضافه‌وزن یا چاقی
ابتلا به روماتیسم مفصلی
مصرف تنباکو
فشارهای روانی و فیزیکی
ابتلای افراد به برخی از انواع سرطان‌ها
ابتلا به انواع هپاتیت
ابتلا به روماتیسم مفصلی
مصرف کورتواستروئیدها
آسیب‌دیدگی در تصادف جراحات سنگین
مصرف تنباکو
درگیری کودک و بزرگ‌سالان با سندروم دان
بیمارانی که به تازگی جراحی طحال داشته‌اند

علائم پایین بودن نوتروفیل در آزمایش خون چیست؟
آزمایش نوتروفیل به شما کمک می‌کند تا میزان کم و غیرطبیعی بودن گلبول‌های سفید را متوجه شوید. شایع‌ترین علائم پایین بودن نوتروفیل را در ادامه این بخش از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم:

التهاب لثه‌ها
آبسه‌های پوستی
عفونت سینوس‌ها
تب
پنومونی
عفونت گوش

میزان نرمال نوتروفیل در آزمایش خون
احتمالاً برای شما نیز این سؤال ایجاد شده است که میزان نرمال نوتروفیل در آزمایش خون چقدر است؟ به‌طورکلی سطح نرمال یا طبیعی گلبول‌های سفید خون نوتروفیل در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه مصرف باهم بررسی می‌کنیم.

 

چگونگی تنظیم مقدار نوتروفیل


برای اینکه مقدار نوتروفیل را در بدن انسان تنظیم کنیم، بهترین راه این است که علت افزایش یا کاهش آن را بدانیم و درصدد برطرف کردن آن عوامل برآییم. معمولاً پزشک برای درمان عفونت‌های باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند، همچنین دقت کنید که برای تنظیم مقدار نوتروفیل خون می‌توان از مکمل‌های حاوی ویتامین b۱۲ نیز بهره برد. مواد غذایی که شامل ویتامین b۱۲ هستند نیز شامل تخم‌مرغ، شیر، ماهی، گوشت، غلات صبحانه و انواع مخمرها است.

 

توصیه‌های پزشکی برای تنظیم نوتروفیل ها
اگر شما عزیزان دچار افزایش و کاهش نوتروفیل در بدن خود هستید، برای اینکه آسیب کمتری به بدن شما وارد شود لازم است یک سری نکات را رعایت کنید.
از استرس و اضطراب دوری کنید.
بیشتر از توان بدنی خود ورزش و فعالیت جسم شدید انجام ندهید.
اگر دچار نشانه‌هایی شامل خستگی و ضعف شدید به پزشک مراجعه کنید تا به زودی برطرف شود.

تفسیر آزمایش نوتروفیل
همان‌طور که ذکر شد آزمایش نوتروفیل نشان‌دهنده تغییر در سطح گلبول‌های سفید خون است. میزان گلبول‌های سفید نسبت به خون در طول زمان، سن بارداری و تعیین عوامل دیگر تغییر می‌کند. بنابراین نتایج آزمایش باید به صورت تخصصی توسط پزشک بررسی شود‌. در این مجله از جوان ایرانی میزان نرمال نوتروفیل در بارداری را برای شما بررسی می‌کنیم.

 

عوامل مؤثر بر نتایج آزمایش خون نوتروفیل
شما عزیزان باید بدانید که شرایط خاصی می‌تواند بر آزمایش خون نوتروفیل تأثیر بگذارد. بنابراین اگر این شرایط را دارا هستید باید به پزشک اطلاع دهید. شرایطی مانند عفونت، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، کورتیکواستروئید درمانی مثلاً تزریق دگزامتازون، جراحی‌های اخیر، بارداری و یا اضطراب است. همچنین دقت کنید که ممکن است نتایج آزمایش از این آزمایشگاه تا آزمایشگاه بعدی تفاوت داشته باشد. به سن، جنسیت، بیماری‌های ارثی و ارتفاع از سطح دریا بستگی دارد.

 

درمان neutrophils چگونه است؟


درمان نوتروفیلیا بستگی به عامل زمینه‌ای آن دارد. برای شروع درمان ابتدا باید آزمایش بدهید، نتیجه آزمایش برای شما مشخص می‌کند که چه درمانی را باید پیش بگیرید. اگر تعداد نوتروفیل های خونی بیش از بازه نرمال باشد، معاینات بالینی توسط پزشک برای بررسی علائم انجام می‌شود. درصورتی‌که این مقدار در آزمایش خون بیش از ۵۰ هزار باشد اقداماتی مانند لوکوفرزیس، مایع درمانی تهاجمی، درمان‌های سیتوتوکسیک انجام می‌شود. درصورتی‌که شما مبتلا به بیماری زمینه‌ای باشید، پزشک ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک و داروهای ضدالتهابی متناسب با عفونت برای درمان نوتروفیل تجویز کند.

 

سخن پایانی
همان‌طور که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به آن اشاره شد، عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن در گرو گلبول‌های سفید و به تبع آن نوتروفیل‌ها است. اگر مقدار نوتروفیل در بدن برای مدت طولانی تنظیم نباشد، پزشک آزمایش‌های تخصصی برای بررسی علت عدم تعادل آن تجویز می‌کند. اگر مقدار نوتروفیل در بدن شما کاهش یابد، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده و بسیار خطرناک است. درهرصورت هرگونه تغییر چشمگیر در مقدار مصرف نوتروفیل ها را باید به پزشک اطلاع دهید‌ اگر شما عزیزان نیز در این مورد تجربه‌ای دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

آزمایش neutrophils چیست؟ تفسیر نوتروفیل در آزمایش خون





:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: