میانبر آسان حمام خان یزد
نوشته شده توسط : نت نیوز

 

قنات تاریخی زارچ، موزه سکه و مردمشناسی حیدرزاده، زندان اسکندر، برج ساعت، بازار زرگرها، موزه آب، بازار مسگرها و برج لب خندق از دیدنیهای اطراف خانه دلخش هستند. بعد از حسینیه از خروجی دست راست مسیر خیابان «فهادان» را در پیش بگیرید و سپس وارد خیابان امامزاده حسن شوید؛ بوم گردی در این خیابان قرار دارد.میدان امیر چخماق، زندان اسکندر، موزهخانه لاریها، موزه سکه و مردمشناسی حیدرزاده، شهر بازی هپیلند، آسیاب کوشک نو، آبانبار، زورخانه و خانه تاریخی رفیعیان از دیدنیهای نزدیک به عمارت بانو هستند. مساحت حمام1170متر مربع و زیر بنای آن 900 متر مربع است که شامل دو حمام بزرگ و کوچک است؛ حمام کوچک که مخصوص بانوان بوده به علت تعمیرات زیادی که انجام شده، صورت اولیه خود را از دست داده و به سختی قابل تشخیص است. در زمانهای واکسیناسیون دورهای پرندگان آب تمامی برکهها تخلیه شده و واکسن از طریق آب آشامیدنی به پرندگان داده میشود. زیباییهای این شهر تمامی ندارد و به هر کجای شهر اصفهان که بروید با فرهنگ، آداب و رسومی خاص آشنا میشوید، انگار در حال ورقزدن برگههایی از تاریخ ایران هستید. اقامت ۲۴ در تمامی طول سال بیشترین میزان تخفیف را برای رزرو هتل های یزد در نظر گرفته است. کلیسای بیت لحم یا «بتقحم» را میتوان یکی از قدیمیترین کلیساهای اصفهان دانست. برای استفاده از خودروی شخصی نیز باید خود را با استفاده از یکی از خیابانهای ابن سینا، هاتف، عبدالرزاق، کمال یا ولیعصر به خیابان مجلسی برسانید. اگر گذرتان به شهر یزد افتاد، پیشنهاد میکنیم حتما برای استراحتی کوتاه، سری به این حمام سنتی بزنید و خود را به یک وعده غذایی لذیذ میهمان کنید. اگر دوست دارید تا به ماجراجویی و حتی عکاسی کردن حرفهای بپردازید، این شهر کویری میتواند گزینهی خوبی باشد.

اگر هم قصد سفر به خارج از ایران را دارید، همکاران ما در بخش تورهای خارجی در خدمت شما هستند تا با تورهای جهانگردی متنوع شما را به گوشه و کنار دنیا بفرستند، همچنین اگر قصد دریافت ویزا دارید میتوانید از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید و بدون دغدغه راهی سفر شوید. هرچند این حمام در سال 1373 تغییر کاربری داد و تبدیل به رستوران سنتی شده اما همچنان یکی از کارکردهای قبلی خود یعنی جمع شدن افراد، ملاقاتهای خصوصی و عمومی را حفظ کرده است. این حمام نه از مصالحی مانند چوب و گچ و خشت بلکه از ملات آهکی و سنگ و آجر ساخته شده است تا در برابر رطوبت و عوامل شیمیایی محفوظ بماند و برای حفظ گرما و حرارت، حمام را در ترازی پائینتر از ساختمانها و راههای اطراف ساختهاند. مدیریت این بوم گردی با حفظ ظاهر و معماری سنتی خانه و فراهم آوردن امکانات مطلوب و بهروز در تلاش است تا اقامتی خوش و بهیادماندنی را برای میهمانان ایرانی و خارجی خود رقم بزند. میدان امیرچخماق، محله فهادان، موزه آب یزد و غیره هم از دیگر جاذبه های یزد به شمار میروند که توصیه میکنیم بازدید از آن را در برنامه گشتهای خود قرار دهید. امروزه حمام خان کاربری خود را به رستوران و چایخانه سنتی تغییر داده و به یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد تبدیل شده است. تختهای سنتی در حیاط باصفای خانه، اتاقهایی که رو به حیاط باز میشوند و چیدمان اصیل واحدها حس خوب اقامتی متفاوت را به میهمانان نوید میدهند.

منبع عکسها: وبسایت جاباما / عکاس: ناشناسورود حیوانات خانگی و استعمال دخانیات (در محوطه باز حیاط) در اقامتگاه سه نیک مجاز است. منبع عکسها: وبسایت جاباما /عکاس: ناشناساستعمال دخانیات و برگزاری مراسم در خانه عزیزخان یزد مجاز است، گروههای مجردی پذیرش میشوند و ورود حیوانات خانگی ممنوع است. این بوم گردی فاقد پارکینگ اختصاصی و رستوران است.در بوم گردی تاج الملوک امکان پذیرش گروههای مجردی فراهم است. بوم گردی تاج الملوک حدود ۱۰ کیلومتر (۱۷ دقیقه رانندگی) با فرودگاه شهید صدوقی و حدود ۶ کیلومتر (۹ دقیقه رانندگی) با ایستگاه راهآهن یزد فاصله دارد.برای دسترسی به خانه سنتی تاج الملوک یزد باید از طریق بلوار ۱۷ شهریور وارد خیابان مطهری شوید. اقامتگاه عزیزخان تنها حدود ۱۲ کیلومتر (۲۰ دقیقه رانندگی) تا فرودگاه شهید صدوقی و حدود ۹ کیلومتر (۱۰ دقیقه رانندگی) با ایستگاه راهآهن یزد فاصله دارد.برای دسترسی به اقامتگاه بوم گردی عزیز خان باید از طریق خیابانهای شهید صدوقی یا شهید بهشتی به میدان شهید بهشتی (مجاهدین) بروید. بوم گردی شهرزاد یزد حدود ۱۲ کیلومتر (۱۸ دقیقه رانندگی) با فرودگاه شهید صدوقی و حدود پنج کیلومتر (هشت دقیقه رانندگی) با ایستگاه راهآهن یزد فاصله دارد. خانه دلخش حدود ۱۲ کیلومتر با فرودگاه شهید صدوقی و حدود ۶ کیلومتر با ایستگاه راهآهن یزد فاصله دارد. اقامتگاه شمس تبریزی حدود ۱۲ حدود کیلومتر با فرودگاه شهید صدوقی و حدود ۶ کیلومتر با ایستگاه راهآهن یزد فاصله دارد. بوم گردی عمارت بانو حدود ۱۲ کیلومتر (۲۲ دقیقه رانندگی) با فرودگاه شهید صدوقی و حدود هفت کیلومتر (۱۳ دقیقه رانندگی) با ایستگاه راهآهن فاصله دارد. ساخت این بنا به حدود ۲۰۰ سال پیش و دوره قاجار بازمیگردد.

این حمام که ساخت آن به سال 1212 هجری قمری (۱۱۷۶ هجری شمسی) باز میگردد، در زمینی به مساحت 1170 متر و زیربنای 900 متر احداث شد. با اقامت در هتل سنتی هومان میتوانید از رستوران فضای باز آنجا با ظرفیت 30 نفر نیز استفاده کنید و با توجه به منو متنوع آن، هر چه که دوست دارید سفارش دهید و برای ادامه سفرتان انرژی بگیرید. از دیگر رستوران هایی که می توانید برای استفاده از آن اقدام نمایید رستوران ترنج می باشد. در سال ۱۳۸۰ پروفسور «کسری وفاداری» این ملک را خریداری و اقدام به بازسازی آن کرد. برای دسترسی به این خانه سنتی باید خود را (از طریق خیابانهای نواب صفوی یا شهید بهشتی) به خیابان امام برسانید، وارد کوچه منارگلی و سپس دولت شاهی شوید؛ خانه شمسالحق تبریزی در ابتدای کوچه حسینیان قرار دارد.موزهخانه لاریها، زندان اسکندر، مسجد جامع یزد، برج ساعت، مسجد کبیر یزد، آرامگاه وحشی بافقی، جور هرهر، بازار مسگرها و بازار خان از دیدنیهای جذاب یزد در اطراف اقامتگاه سنتی شمسالحق تبریزی هستند. یکی از این مسیرها، از طریق تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی است، بدین صورت که وارد بازار مسگرها میشوید و با گذر از آن به میدان خان میرسید یا از قسمت خیابان قیام به سمت مسجد ملا اسماعیل بروید تا حمام خان یزد را بیابید. وی در قرن نهم هجری قمری از دنیا رفت و امروزه بنای آرامگاه او در شمال میدان قرار دارد و مردم به پاس خدماتش، یاد او را گرامی می دارند. نقش و نگار بسیار منحصر به فرد که بیشتر شبیه به گچبری میباشد از زیبایی های این مکان می باشد که این نقش و طرحها در واقع با سیمگل کمرنگ که نوعی کاه گل میباشد بوجود آمده اند.

رنگ این گچبریها بسیار خاص و زیبا است، رنگی شبیه به رنگ غروب آسمان دارند اما بارها کمرنگتر از نارنجی. ابعاد نخل موجود در میدان امیر چخماق ۸/۵× ۸/۵× ۸/۵ متر است و به صورت شبکهای است از چوبهای تراشیده و شبیه درخت سرو نماد آزادگی است. هشتی یا کریاس، لابی، حیاط اندرونی، اتاق سرو صبحانه (سلف سرویس)، چایخانه، زیرزمین (گالری نقاشی و عکسهای هنرمندان)، نارنجستان و پشتبام از بخشهای مختلف و دیدنی خانه سه نیک یزد هستند. به عنوان مثال یکی از این هنرمندان به نام استاد نقاش آسدوازادور در سال ۱۶۶۷ میلادی برای نقاشی دیوارهای کاخ کرملین به مسکو دعوت شد و به مدت سی سال در آنجا مشغول به کار بود. فتحعلیشاه، این پسر عم و داماد را، در سال ۱۲۱۳ قمری، با لشکری، مأمور بتوقف چمن گندمان و حراست راههای فارس و اصفهان نمود و بعد، در سال ۱۲۱۵ ق. این بازار، مرکز تولید و فروش انواع مصنوعات فلزی و مسی است که به دست مسگرهای یزدی، با برجسته کاری و طرح های اسلیمی و هخامنشی تزئین شده اند؛ ظروف آشپزخانه و صنایع دستی تزئینی مسی از جمله این تولیدات هستند. موقعیت مکانی بسیار مناسب آن در مرکز شهر، امکان دسترسی سریع به مراکز تاریخی، سیاحتی، تجاری و پزشکی را برای میهمانان عزیز مهیا ساخته است. اقامتی متفاوت در هتلهای یزد یا دیگر هتلهای سراسر ایران داشته باشید با علاءالدین تراول همراه شوید تا لحظاتی خوش را در آلبوم خاطرات ذهنتان ثبت کنید یا با شماره تلفن 74495-021 در تماس باشید تا همکاران ما در بخش رزرواسیون هتل داخلی شما را راهنمایی کنند. هتل مظفر در سال ۱۲۶۶ شمسی بنا و در سال ۱۳۸۸ شمسی بازسازی شد.

اصفهان را شاید باید دومین شهری بعد از تهران دانست که مترو بلای جانِ محوطهها و بناهای تاریخیاش شده، غولِ توسعهای که نخست از زیرِ چهارباغ عباسی رد شد، تونلهایش آماده کار شدند تا میراث فرهنگی توانست جلوی آغاز فعالیتاش را بگیرد، اما ماجرا به همین نقطه ختم نشد، هر چند کمتر از یک سال گذشته، بالاخره به عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی رأی دادند و با وجود اینکه گفتند «تیم مانیتورینگ برای پایش آثار چهارباغ عباسی اصفهان با هدف بررسی ارتعاشات عبور مترو در زمانهای مختلف در حال استقرار هستند» و از سوی دیگر بیان کردند «فعلا خوشبختانه مشکلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده چهارباغ عباسی اعلام نکردهاند.» اما هنوز نظری قطعی از سوی کارشناسان مانیتورینگ از عبور قطار از زیر این محوطه تاریخی منتشر نشده است. از طرفی دیگر، میزان رطوبت و خنکی محیط را افزایش می دهد. این منبع ها در زمان کمبود آب؛ جهت مشروب نمودن حوضچه های کوچک باغ استفاده می گردد. اتاقهای ۱۲۹ و ۲۵۸ حمام سنتی و سرویس فرنگی اختصاصی دارند و باقی واحدها از حمام سنتی بزرگ حیاط و سرویس فرنگی و ایرانی مشترک استفاده میکنند. در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ نیز، این میدان از نخستین آثار ایرانی بود که در فهرست یونسکو ثبت شد. یزد یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان و شهرستان یزد است و بافت تاریخی یزد در لیست آثار ملی ایران و فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در سال 1341، این مسجد را به فهرست اثار ملی ایران به ثبت رساندند. در لا به لای کوچههای باریک شهر، هتلی به نام هومان ساخته شده است که تمام تلاش خود را کرده تا مسافرانش را راضی نگه دارد و حالا مسافران زیادی در آن اقامت میکنند.

jack russell, dog, old, terrier, pet, animal, race, small dog, purebred dog, face, fur در دل شهر خشتی یزد، کوچه پس کوچههایی باریک ولی با صفا جا خوش کرده که هر گردشگر کنجکاوی را جذب خود میکند و هوش از سرش میبرد. تورهای زمینی و هوایی در ایام مختلف سال با قیمتها و امکانات متفاوت برگزار میشود و گردشگران متناسب با بودجهای که در اختیار دارند و خدمات مورد انتظار میتوانند تور مناسب را انتخاب کنند. هتل طوطیا اصفهان هتل دو ستاره طوطیا اصفهان در سال ۱۳۸۲ افتتاح گردیده است و جهت ارتقا کیفیت خدمات در سال ۱۳۹۴ بازسازی انجام داده است. از این جهت برای ورود به حمام از دالانی عمیق با پلههای قطور باید گذشت. درست متوجه شدهاید؛ قرار است بیش از 5هزار آبزی را با 350 گونه مختلف ببینید. با رفتن به رستوران حمام خان، میتوانید از صرف غذا در فضایی آسوده که با کاشیهای لاجوردی آن را آراستهاند، لذت ببرید. بعد از عبور از فضایی طویل که به «میاندر» معروف است به گرمخانه وارد میشوید. اگر به بازدید از مسجد جامع اصفهان بروید یکی از قسمت هایی که قطعا توجه شما را به خود جلب می کند راهرو بیت الشتا است که دارای 18 طاق می باشد و معمولا در فصل زمستان از آن استفاده می کنند و شبستان عماد که در آن وجود دارد به نحوی ساخته شده که کمی مرتفع است و مانع از عبور سرما به داخل می شود. با اقامت در این بوم گردی تنها کافی است از کوچههای آشتیکنان عبور کنید تا به محدوده بافت تاریخی یزد در محله فهادان برسید. در حال حاضر نیز تنها ماده ای که در این بنا مشاهده می شود آجر است. باغ صخره ای وسعتی بالغ بر 2500 متر مربع دارد که ارتفاع آن به 3 متر می رسد.

خانه عزیزخان ۲۵۰ متر مربع زیربنا دارد و به مدیریت آقای «مهدی ابویی» اداره میشود. این بوم گردی با مدیریت آقای «احمدرضا هومن صدر» اداره میشود. در این بوم گردی امکان پذیرش گروههای مجردی وجود دارد. منبع عکسها: وبسایت جاباما / عکاس: ناشناسدر بوم گردی بوتیک شهرزاد امکان پذیرش گروههای مجردی فراهم است. منبع عکس: وبسایت جاباما / عکاس: ناشناساقامتگاه سنتی شمسالحق تبریزی خانهای زیبا به وسعت ۲۵۰ متر مربع است که در محله بازار نو و بافت تاریخی یزد قرار دارد. این بنا با ۳۸۵ متر مربع وسعت در بافت شهری، تاریخی و زرتشتنشین یزد قرار دارد. این بافت همچنین به دلیل وجود بارگاه 7 امامزاده در آن، به شهر "هفت گنبد" نیز مشهور است. شهر جهانی یزد علاوهبر کویری بودن؛ مکانهای تاریخی، فرهنگی و دیدنی فراوانی دارد و هرساله، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی میباشد. ایسنا/یزد یک مجتمع آموزشی 36 کلاسه با زیربنای بیش از 9 هزار متر مربع در درون بافت جهانی شهر یزد به نام سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» ساخته میشود. برای دسترسی به این بوم گردی باید وارد بلوار شهید منتظر قائم شوید، در چهار راه مارکار مسیر مستقیم (بلوار بسیج) را پیش بگیرید، در چهارراه سلمان فارسی دور بزنید و وارد کوچه جهانی شوید تا به مقصد برسید.آبانبار رستم گیو، آتشکده زرتشتیان بهرام، آبانبار ۶ بادگیری، بازار و مسجد امیر چخماق، برج ساعت، موزه اسناد و نسخ خطی و موزه دیرینهشناسی کامبرین از دیدنیهای نزدیک به اقامتگاه بوم گردی بوتیک شهرزاد هستند. ارباب جشمید امانت و همچنین سرپرستی و نظارت بر ساخت آتشکده بهرام یزد را بر دوش خود پذیرفت تا نیایشگاه زرتشتیان ساکن یزد شکل بگیرد. از عمده امکانات هتل سنتی هومان میتوان به صندوق امانات، نمازخانه و خشکشویی اشاره کرد که مورد استفاده مسافران قرار میگیرند، همچنین رستوران سنتی هتل نیز با غذاهایی کاملا ایرانی از شما پذیرایی به عمل میآورد.

در گذشته این میدان دارای سه آب انبار بوده که متاسفانه یک از آنها به مرور زمان از بین رفته و دو آب انبار دیگر تا همین چهل سال پیش هم مورد استفاده قرار می گرفته اند و بخاطر شبکه آب لوله کشی در شهر دیگر کاربرد ندارند. این بنای زیبا، شاهکاری از معماران هنرمند ایرانی است که در دلِ شهر کویری یزد قرار دارد. سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام همه واحدها بهصورت اشتراکی است و در حیاط قرار دارد. • باغ دولت آباد یکی از ۹ باغ ایرانی مشهور است که در سطح بینالمللی شهرت دارد. اجرای يک دهانه در اطراف حياط موجود، بر سطح فضاي سر پوشيده قبلی افزوده شد. بوم گردی تاج الملوک یک حیاط مرکزی و ۶ واحد مجزا در اطراف حیاط دارد. منبع عکس: وبسایت جاباما / عکاس: ناشناسبرج ساعت، مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)، موزه خانه لاری ها، امامزاده شاه فاضل، بازار مسگرها، بازار خان، مجموعه ساباطهای یزد و آرامگاه و پارک «وحشی بافقی» از دیدنیهای اطراف بوم گردی عزیز خان یزد هستند.اقامتگاه عزیز خان پشتبامی فراخ و مشرف به شهر دارد. یزد شهر بادگیرها، شهر قنات و قناعت با جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی متنوع و زیبایی که دارد فروتنانه در دل کویر جاخوش کرده و میزبان گردشگران و سفردوستان است.





:: بازدید از این مطلب : 135055
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: