پنج جملات الهام‌بخش درباره جنگل دالخانی رامسر
نوشته شده توسط : نت نیوز

تالاب های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه های کشور محسوب می شوند، این تالاب ها با ارزش های بالا و منحصر به فردی که دارد توسط توسط سازمان بین المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده شده و همچنین در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. این دریاچه پر آب ترین دریاچه ای است که ماهی های زیادی نیز در آن هستند. از مهم ترین نکات هر منطقه گردشگری وجود امکانات رفاهی از قبیل کمپ، امامزاده و سایر امکانات می باشد. داخل روستا طبیعت بکر و بینظیری دارد اما امکانات رفاهی خاصی در آن دیده نمیشود. اگر از طرف تهران بخواهید به دریوک بروید، ۵۰ کیلومتری نرسیده به آمل در سمت چپ جادهای فرعی دیده میشود که تابلویی با عنوان نمارستاق و امامزاده عبدالمناف کنارش نصب شده است. لازم به ذکر است در این منطقه خرس هم دیده شده. غارهای دستکند از جاهای دیدنی عجیب ایران هستند و با توجه به موقعیتشان کمتر کسی از آنها بازدید میکند. مسیر اول: از تهرانپارس تا جاده دماوند ادامه دهید و بعد از رسیدن به پل جاجرود به سمت جاده شمال بروید. شمال کشور جاذبههای طبیعی، دیدنی و تاریخی زیادی دارد. خانه تاریخی درزی؛ موزه فرهنگی ماسوله! در کنار موزه مهمانسرای کندلوس قرار دارد که محیطی مناسب را برای اقامت چند روزه بازدید کنندگان فراهم کرده است که گردشگران میتوانند با توجه به نیازهای خود اتاق ،سوئیت ،ویلاهای vip را رزرو کنند . موزه تاریخ آمل ساختمانی سه طبقه است که در ابتدا برای اداره مالیه یا همان دارایی ساخته شد. اگر عاشق تاریخ و باستانشناسی هستید، نمیشود که به جنگل دالخانی بروید و از قلعه مارکوه دیدن نکنید. از جمله امکانات این منطقه هستند.

برای رفتن به دشت شقایق ابتدا به دیمان بروید سپس به سمت شرق حرکت کنید و 7 کیلومتر برانید تا این دشت سرخرنگ در برابر دیدگانتان ظاهر شود. آبوهوای بینظیر طالقان با طبیعت زیبا و چشمنواز آن را به یک مقصد جذاب برای طبیعتگردی تبدیل کرده است. یکی دیگر از زیباترین آبشارهای گلستان، به نان آبشار گلستان می باشد. آبشار کبودوال یکی از آبشار های تمام خزه ای دنیا است که در استان گلستان واقع شده است. آبشار شیرآباد در حقیقت مجموعهای از ۱۲ آبشار تماشایی کوچک و بزرگ است که در امتداد رودخانه و در دل یکی از زیباترین جنگل های ایران جا خوش کردهاند و منظرهای و بکر و شگفتآور را پدید آوردهاند. نادر چقاجردیجزیره شیدوار (مارو)جزیره شیدوار (شیدوَر)، در بین مردم محلی به جزیره مارو معروف است و ظاهرا این نام را از تعداد زیاد مارهای کوچک سمی به رنگ سیاه گرفته است. در سالهای گذشته هم با نصب حفاظهای فلزی و رنگ و ظریفکاری روی پایههای پل ظاهر آن با آنچه که در ابتدا بود خیلی متفاوت شده است. دریاچه سد لار به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاههای اطراف تهران تبدیل شده است که در سالهای اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی قزل آلا و ماهیگیری و همچنین ورزشهایی چون اسکی روی آب از آن استفاده میشود.سد لار یکی از سدهای خاکی شهرستان آمل است که تأمینکننده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمینکننده آب مورد نیاز آبیاریهای کشاورزی منطقه است. سد لار که هرگز سطح آب مخزن آن به حد پیش بینی شده اولیه نرسید ، چرا که در جای مناسب و در کنار قله و سامانه آتشفشانی دماوند ساخته شد (و جای نامناسب سد بر روی سازند آهک لار از سوی روانشاد استاد دکتر یدالله سحابی، اولین استاد زمین شناسی دانشگاه تهران از سالهای دهه ۱۳۲۰ شمسی اعلام و به مسئولان تذکر داده شده بود)، و مخزن سد بر روی آهک کارستیک و با خلل و فرج فراوان هرگز امکان نگهداری آب در مخزن را فراهم نکرد.

Two opposite arrows icon. Transfer sign Two opposite arrows icon. Transfer vector sign خیابان السیف دبی stock illustrations از این منطقه تا دریاسر حدود یک الی یک ساعت و نیم کوهپیمایی در پیش دارید. ثبت تصویر دشت پرگل دریاسر و جنگلها و کوههای اطراف قطعا یکی از لذت بخشترین تفریحات در این سفر خواهد بود. وجود این گلها یکی از دلایل شهرت دریاسر است که لقب بهشت اردیبهشت ایران را نصیب این دشت کرده و همه ساله گردشگران زیادی را برای تماشایشان راهی این منطقه می کند. ضمن اینکه اولین پیست اسکی در ایران و مورد تأیید فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات بینالمللی است. ضمن اینکه این آبشار عریض بوده و فضای زیادی را به خود اختصاص داده است. ضمن این که ایستگاه قطار تله زنگ نیز در نزدیکی این آبشار بوده و می توانید با قطار نیز خودتان را به این منطقه برسانید. پارک جنگلی کشپل به لحاظ دارا بودن چشمههای آب فراوان حائز اهمیت بوده به گونهای که در مجموع در محدودهی تفرجگاه کشپل ده چشمه با دبی متوسط ۳ تا ۵/۰ لیتر در ثانیه شناسایی شده اند ضمن این که رودخانه لاویج رود نیز از کنار این پارک زیبا عبور مینماید. این منطقه در 80 کیلومتری شمال شرقی تهران و 100 کیلومتری شهر آمل در بخش لاریجان و در 10 الی 35 کیلومتری شمال غرب شهر پلور و جاده توریستی هراز و حد فاصل آمل و تهران قرار دارد.جاده دسترسی به آن در شهر پلور از جاده هراز جدا شده و پس از طی مسافت حدود 12 کیلومتر به بزرگترین سد خاکی خاورمیانه ساخته شده بر روی رود هراز که به سد لار معروف است می رسد و در ادامه از کنار دریاچه پشت سد عبور کرده و تا انتهای دشت لار ادامه می یابد،این جاده از پلور تا سد لار آسفالت بوده و بعد از آن نیز به صورت جاده خاکی معمولی ادامه می یابد. این دشت از شمال به شهرستان نور و کوه های آن که در مازندرانند میرسد و از شرق و شمال شرقی به کوه دماوند میرسد، از جنوب شرق به شهرستان دماوند و پلور مازندران، و از جنوب به ذوستای افجه، امامه، لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر منتهی میشود.

به ویژه در زندگی های امروزی که دغدغه های بی شمار آن گریبانگیر همه ما شده است و مجال وقت گذرانی برای تزکیه روح را از دست داده ایم. همچنین وجود کوه های متنوع و مرتفع و مسیرهای ویژه کوهنوردی نیز فرصت جذابی برای علاقه مندان به کوهنوردی می باشد. یک مجرای خروج آب نیز دارد که سرریز آن به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه های گرگانرود است وارد می شود و شالیزارها و زمین های زراعی اطراف را نیز سیراب می کند. سدهراز به منظور جبران حقابههای حذف شده رودخانه و دره هراز از سدلار، ساخته می شود، چرا که بهرهبرداری از سد لار از سال ۱۳۵۹ با هدف تامین نیاز آب شهری تهران مورد بازنگری قرار گرفت و حقابههای دشت هراز از سد لار حذف شد. بعد از قرارگیری در جاده چالوس، اگر ۵۰ کیلومتر به سمت شرق حرکت کنید، وارد شهری به نام رویان یا علمده می شوید که بعد از نوشهر و پارک جنگلی سی سنگان واقع شده است. اگر میخواهید یک سفر جذاب یک روزه به شمال ایران را برنامهریزی کنید، بدون شک نمک آبرود در ابتدای لیست شما قرار میگیرد. بدون خرید ماهی سفر شما به رامسر تکمیل نخواهد شد. یکی از مناطق جذاب در شمال شرق تهران، منطقه لواسان است که جاذبههای زیادی را برای تفریح یک روزه در اختیار شما قرار میدهد. این دو مسیر راه های جاده ای برای سفر زمینی شمال از مشهد هستند. در آنجا وارد اقامتگاه های بومگردی متنوع روستاها شوید و در آنها اقامت کنید. زیرا تا خود آسیاب مسیر دسترسی ماشین رو وجود داشته و از آنجا تا آبشار نیز چند دقیقه بیشتر راه نخواهید داشت.

همهٔ نوشتهها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alike در دسترس است؛ برای جزئیات بیشتر شرایط استفاده را بخوانید. در تصویر زیر لوکیشن شهر گرگان قابل مشاهده است که با کلیک روی آن میتوانید آن را واضح تر و با جزئیات بیشتر آن را مشاهده کنید. برای جنگل نوردی در جنگل دالخانی رامسر بهتر است با خود کوله پشتی قابل حملی را به همراه داشته باشید که در آن لوازم مورد نیاز از جمله مواد خوراکی، چراغ قوه، چادر و لوازم کوه نوردی نیز باشد زیرا برای عبور از برخی مناطق جنگل به تجهیزات کوهنوردی نیاز است. الیما گیاهی است که در برخی خورش ها از آن استفاده میشود و فقط اردیبهشت میروید. به احتمال قوی این مقبره به جز محل عبادت برای تدریس علوم دینی هم استفاده میشد. مسافرانی که مسیر سفرشان از جاده هراز است برای استراحت و تفریح در این پارک توقف میکنند. در فصل زمستان نیز درختان این شهر جامع سفید بر تن میکنند که در نوع خود دیدنی است؛ اما اگر فصل زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتماً لباس گرم و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به دهکده زیبای مازیچال سفر میکنند تا در سرزمین ابرها قدم بگذارند و هوای پاک آن را وارد ریههای خود کنند. هرساله گردشگران زیادی برای تماشای آبشار بینظیر لونک راهی استان سرسبز گیلان میشوند و ییلاق سیاهکل میشوند. حال که می دانید قلعه مارکوه کجاست، خوب است در مورد برخی جاهای دیدنی رامسر که در نزدیکی این قلعه قرار گرفته اند، اطلاعاتی به دست آورید و بعد از تماشای این قلعه به آنجا نیز سری بزنید. برخی از قلعهها کاربرد نظامی داشته و برخی دیگر به منظور اداره شهر ساخته شدهاند. قلعه از سنگ و آجر ساخته شده و دارای ارگ شاهی و قورخانه برای فعالیتهای نظامی در گذشته بوده است.

این سد به منظور تامین آب کشاورزی، آب شرب و انتقال آب این سد به نیروگاه کلان و سد لتیان، جهت استفاده در نیروگاههای منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق-آبی استفاده میشود. اگر هم قصد کوهنوردی و طبیعتگردی دارید، از کفش و لباس مناسب استفاده کنید. دسترسی: برای رسیدن به دشت هویج از تهران میتوانید خود را به منطقه لواسان برسانید. هوای خنک دشت لار این منطقه را برای سفره یک روزه در زمستان بسیار مناسب کرده است. سفر یک روزه شمال در زمستان کجا بریم؟ در شمال پارک ملی لار و نزدیک روستایی به نام نمار دشتی در میان کوهستان پنهان شده که چشمانداز، چشمهها و آبشار زمینی آن یک مجموعه کم نظیر ساخته است. وجود پارکهای جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آوردهاست. استانهای شمالی ایران از جمله مازندران، با کوهها و صخرههای استوار و سرسبز، زادگاه بسیاری از این آبشارها هستند و یکی از بهترین و محبوبترین آنها، آبشار آب پری یا در واقع پری رویان است. روستای کندلوس در منطقه کجور نوشهر مازندارن قرار دارد از روستاهای ارزشمند و از مناطق نمونه گردشگری کشور است.خانه های قدیمی با نمایی از چوب، سقف های چوبی، پنجره های کوچک زیبا، دیوارهای کاه گلی و کوچه های سنگ فرش شده، چشمه های آب معدنی و نهرهای جاری نمای روستای کندلوس را می سازند.

زمانی که از سمت تهران به چالوس حرکت می کنید، از کیلومتر 25 چالوس، به سوی مرزن آباد حرکت کنید و در آن جاده ای فرعی به طول 50 کیلومتر وجود داشته و دارای چندین روستای متصل به هم شامل روستاهای طویر، مرس، کنسدره، فشکور، بیجدنو، ناتر، دالیر و الیت می باشد. تجهیزات موردنیاز: دیزین یک منطقه کوهستانی است و میتوانید در پیست اسکی آن برای چند ساعت ورزش و تفریح کنید، در نتیجه تجهیزات اسکی خود را فراموش نکنید. برجهای کناری برای استحکام بیشتر توپر ساخته شده اند تا بر استواری و استحکام باروها بیافزایند این دو برج به یک برج مدور بزرگ منتهی میشدند که ارگ اصلی قلعه بوده و ورودی کوچکی در پائین قرار داشت. سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر مساحت ٦٧٥ کیلومتر مربع می باشد و متوسط جریان آب سالانه ٤٨١ میلیون متر مکعب را دارد. این سد با ۲۷۷ متر طول تاج و ۱۵۰ متر ارتفاع از پی و ۱۲۰ متر ارتفاع از بستر رودخانه ، و حجم مخزن درحد نرمال ۲۴۰ میلیون متر مکعب و حجم مفید مخزن در حد ۱۵۰ میلیون متر مکعب طراحی شده و عملیات اجرایی آن تا سال ۹۸ حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این سد در حوضه آبریز دریای خزر و در زیرحوضه هراز - قره سو بر روی رودخانه لار با سطح حوزه آبریزی به مساحت 675 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 481 میلیون مترمکعب احداث شده است. این کتیبه به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و در آن تصویر خودش را سوار بر اسب در کنار بزرگان دربار شاه روی کوه حکاکی کردهاند. به آنجا که برسید، منظره پیش رویتان حیرتآور است!

این راه، به سمت آبشارها پیش میرود. این روستا در محدوده کوهستانی و دامنه کوههای البرز که به دره زانوس منتهی میشود قرار گرفته است. در کیلو متر 10 جاده دو آب - ورسک سوادکوه در سمت چپ جاده ای است فرعی که به طول 14 کیلو متر که از خطیر کوه آغاز و به دو راهی روستای چاشم - کنگلو منتهی می شود. این سد به منظور تامین آب کشاورزی، آب شرب و انتقال آب این سد به نیروگاه کلان و سد لتیان، جهت استفاده در نیروگاههای منطقه برای تولید متوسط سالانه ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق-آبی استفاده میشود و بر روی این سد نیروگاهی وجود ندارد. البته فصل بهار بهترین زمان برای چیدن قارچ خوراکی و سیری که بسیار نادر بوده و استفاده از آنها مانند گوشت شکار های مختلف بصورت کباب بسیار دلپذیر است و بهترین خاطرات را فراهم می آورد.صید ماهی قزل آلا در قالب تور نیز با مجوز محیط زیست مقدور است. این امامزادگان از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام هستند و کسانی که قصد زیارت و اقامت در این زیارتگاه را دارند، میتوانند از امکاناتی مانند زائرسرا و سرویس بهداشتی آن استفاده کنند. یکی از ویژگی های عالی این منطقه وجود این چشمه های آب گرم در نزدیکی ساحل است که که باعث شده است تا مسافران هم از دریا و هم چشمه های آب گرم نهایت استفاده را ببرند. در داستانهای اساطیری ایران از این کوه نام بردهاند و در اکثر نمادهای ملی تصویر آن استفاده میشود. بعضی از این مقاصد شناخته شده و برخی دیگر بکرتر هستند.

«قلعه کرشاهی»، «کوه یخاب»، «روستای ابیانه»، «آبانبار صفوی»، «شهر زیرزمینی اویی» و «شهر تاریخی نوشآباد» برخی از جاذبههای این منطقه هستند. برخی از مراسمات ازجمله ایام محرم، اعیاد مذهبی و غیره مشابه دیگر شهرهای ایران انجام میگیرد؛ اما برخی مراسمات دیگر هستند که مخصوص شهرستان سیاهکل است. این پدیدهی طبیعی را میتوان در فاصلهی ۳۰۰ متر پایینتر از جادهی اصلی جنت رودبار مشاهده کرد که فضای اطراف آن بهرهمند از طبیعتی بینظیر و بسیار تماشایی است. از زیبایی های این قلعه می توان به معماری زیبا، طاق و قوس پنجره، قسمت طاقچه و ورودی های زیبای آن اشاره کرد. مکان های دیدنی همچون خانهی نیما یوشیج، حمام تاریخی یوش و آرامگاه کیا داوود در این منطقه قرار دارند. درباره خانه های تاریخی کاشان بیشتر بخوانید. یکی از ویژگی های خاص این آبشار وجود خزه روی سنگ های آن می باشد که باعث شده جلوه بسیار زیبایی را پیدا کند. در اکتشافهای انجام شده آثاری پیدا شده که نشان میدهد این غارها محلی برای زندگی طولانی مدت مردم بود. این مطلب راهنمای کاملی برای شما خواهد بود. این دریاچه در میان درختان انبوه قرار دارد و آرامش و سکوت بینظیری را به شما هدیه میدهد. کویر مرنجاب با رملهای شنی و دریاچه نمک یکی از جذابترین مناطقی است که میتوانید یک روزه به آن سفر کنید و از آرامش و سکوت لذت ببرید. سفر یک روزه در زمستان از اطراف تهران تا کویرنوردی و برف بازی! اگر قصد دیدن شبهای پرستاره و آسمان زیبای آن را دارید، حتماً لباس گرم همراه خود داشته باشید تا در شبهای سرد کویری یخ نزنید.





:: بازدید از این مطلب : 24688
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: